Direcţia Publică de Evidenţă a Persoanelor şi Stare Civilă a Sectorului 1
Evidența Persoanelor

Evidența Persoanelor

Eliberarea actului de identitate la schimbarea domiciliului din străinătate în România

1. cerere tip de eliberare a actului de identitate, se va semna doar în faţa lucrătorului de la ghişeu de către solicitant (se listează pe o singură foaie A4, față-verso sau se obţine de la birourile de evidență și aceasta se completează cu majuscule);
2. certificatul de naştere în original şi copie;
3. certificatul de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soţului supravieţuitor în original și copie;
4. hotărârea judecătorească definitivă şi irevocabilă / certificatul de divorţ și convenția privind încredințarea minorului, în cazul persoanelor divorțate, în original şi copie;
5. certificatele de naştere ale copiilor cu vârsta mai mică de 14 ani, în original si copie;
6. documentele cu care se face dovada adresei de domiciliu în original şi copie (sau extras de carte funciară emis cu cel mult 30 zile înainte de data depunerii cererii);
7. paşaportul românesc valabil sau expirat emis de S.P.C.E.E.P.S. ori certificatul constatator privind dobândirea cetăţeniei române emis de A.N.C. sau de misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României din străinătate, în original şi copie; în situaţia în care solicitantul nu poate face dovada cetăţeniei române, i se eliberează actul de identitate, numai după ce se atestă de către Direcţia Generală de Paşapoarte, la cererea serviciului public comunitar de evidenţă a persoanelor, faptul că solicitantul este cetăţean român;
8. actul de identitate şi/sau paşaportul, eliberate de autorităţile străine, în original şi copie;
9. chitanţa reprezentând contravaloarea cărţii de identitate în valoare de 7 Lei

Precizări:

1. Dacă solicitantul nu este titularul spaţiului de locuit este necesară prezența găzduitorului (proprietarul spaţiului de locuit) care va prezenta actul de proprietate (original şi copie) şi actul de identitate;
2. În situaţia în care găzduitorul nu se poate prezenta la serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor din România, declaraţia de primire în spaţiu poate fi consemnată la notarul public, la misiunea diplomatică sau oficiul consular al României din străinătate ori în faţa poliţistului de ordine publică din cadrul unităţii de poliţie pe a cărei rază teritorială este situat imobilul, pentru mediul rural (în situația în care proprietarul imobilului este persoana nedeplasabilă);

În situația in care găzduitorul ori reprezentantul legal/persoana împuternicită nu se poate prezenta la momentul depunerii cererii, împreună cu solicitantul, declarația de primire in spațiu poate fi data cu cel mult 90 de zile înainte de data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate la notarul public din tara ori in fata polițistului din structurile teritoriale ale Politiei Romane si, cu cel mult 6 luni înainte de aceasta data, la misiunea diplomatica sau oficiul consular de cariera al României din străinătate ori la autoritățile străine competente. In acest ultim caz, declarația de primire in spațiu va fi prezentata tradusa si legalizata potrivit normelor legale in vigoare.

Declarația găzduitorului, prevăzută la alin. (5), se prezintă de solicitant odată cu depunerea documentelor pentru eliberarea cărții de identitate simple/cărții electronice de identitate.

3. Solicitanţii sub 18 ani vor fi însoţiţi de un părinte sau de reprezentantul legal se va prezenta și certificat căsătorie/sentință divorț, definitivă și irevocabilă/(certificat divorț+convenție încredințare minor) ale părinților, după caz;
4. Certificatele de stare civilă prezentate de solicitant trebuie să fie emise de oficiile de stare civilă române, iar pentru hotărârile judecătoreşti privind statutul civil al titularului, pronunţate în străinătate şi învestite cu formula executorie, se prezintă copii traduse şi legalizate;
5. Solicitanţii a căror naştere sau căsătorie nu a fost înregistrată în registrele de stare civilă române vor solicita transcrierea certificatelor de stare civilă obţinute în străinătate, atât pentru ei, cât şi pentru copiii minori;
6. În situaţia în care numai unul dintre părinţi îşi schimbă domiciliul din străinătate în România, împreună cu copiii minori, este necesar consimţământul celuilalt părinte, dat in formă autentică la notarul public, sau copia hotărârii judecătoreşti prin care copiii au fost încredinţaţi părintelui care îşi schimbă domiciliul în România, situaţie în care se depune copie a hotărârii judecătoreşti rămase definitivă, irevocabilă, învestită cu formula executorie;
7 . La data înmânării actului de identitate, lucrătorul S.P.C.L.E.P. anulează pașaportul titularului cu menționarea tarii de domiciliu si, după caz, pașapoartele copiilor, pe care le restituie solicitantului sau, după caz, solicita celui in cauza o declarație din care sa rezulte motivele pentru care nu poate prezenta pașaportul sau/pașapoartele copiilor.